| | | |

Codenames

Vuosi 2015 oli hyvä vuosi myös lautapelien osalta. Erityisesti minua ilahdutti Vlaada Chvátilin partypeli uutuus Codenames, joka nousi nopeasti BGG listalla partypelien ykköseksi. Jos tykkää sananselityspeleistä, ja vanha loppuun kaluttu Alias alkaa enemmänkin aiheuttaa tympääntymistä, Codenames on nappivalinta, varsinkin jos englanti on hyvin hanskassa.

codenames artikkelikuva

Codenamesin ilmestyminen lautapelimarkkinoille oli positiivinen yllätys. Olen jo aika kyllästynyt Avaloniin, ihmissuteen sekä varsinkin Aliakseen. Codenames onkin mielestäni rohkea rykäisy Vlaada Chvátililta pois omalta mukavuusalueeltaan. Pelissä on toimiva erilainen idea, mutta se vaatisi vielä hiontaa ollakseen timantti. Codenames suomeksi on timantti, lue sen arvostelu tästä.

Paketin sisältö

8 agenttikorttia kahtena eri värinä, yksi kaksoisagenttikortti, yksi salamurhaaja, 7 viatonta sivustaseuraajakorttia, 40 paikkakorttia, yksi kortinpidike, tiimalasi sekä 200 kaksipuolista koodinimikorttia eli pelissä on yhteensä 400 koodinimeä.

codenames komponentit

Pelin kulku

Codenamesissa on kaksi joukkuetta, jotka kilpailevat keskenään. Aluksi pelaajat valitsevat keskuudestaan vakoojamestarin, jonka tarkoituksena on hyvien vihjeiden avulla paljastaa agentit koodinimien takaa.  Vakoojamestarit saavat eteensä paikkakortin, josta he näkevät oman joukkueensa agentit. Tämän jälkeen vakoojamestari saa sanoa omalle joukkueelleen yhden sanan vihjeeksi sekä numeron, joka kertoo kuinka montaa koodinimeä vihje koske. Tämän jälkeen joukkue pohtii keskenään, mitä kortteja vakoojamestari on tarkoittanut sekä pohtii sanoja ja vihjettä yhdistäviä tekijöitä.

codenames sanat

Vakoojamestari voi esimerkiksi antaa vihjeen: “pelata 2”.  Pöydällä voi olla esimerkiksi sanat pallo, koivu, lentää, loitsu, hevonen, kuiskata, ampua, maali jne.  Koodinimen arvaaminen tapahtuu koskettamalla valittua korttia. Vakoojamestari asettaa kortin päälle merkiksi paikkakortin mukaisesti joko sinisen tai punaisen agentin, salamurhaajan tai viattoman sivustaseuraajan. Jos joukkue osuu arvauksessaan oikeaan se saa jatkaa arvailua. Joukkueen päättäessä vuoronsa on toisen joukkueen vakoojamestarin vuoro antaa vihjeensä. Peli päättyy kun toinen joukkue on löytänyt kaikki omat agenttinsa tai jos toinen joukkueista joutuu salamurhaajan uhriksi.

Codenames – nörttien partypeli

Pelin teema on todella kömpelö ja aiheuttaa enemmänkin hämmennystä sääntöjä selittäessä. Agenttiteema ei millään muotoa palvele Codenamesia.  Pelissä ei ole minkäänlaista vastavuoroisuutta toisen joukkueen kesken, joka ei mielestäni ole häiritsevää, vaikka kyseessä onkin partypeli. Sanoisin, että Codenames on enemmänkin nörttien lautapeli, jossa keskitytään täysin itse pelaamiseen eli sanojen arvaamiseen.

Codenames on nerokas lautapeli siinä mielessä, että suurella osalla pelin sanoista on useita eri merkityksiä. Esimeriksi sana Court voi tarkoittaa, sisäpihaa, tuomioistuinta, kenttää, käräjiä, hovia, kartanoa, oikeussalia, tenniskenttää, tuomaristoa, istuntoa tai lääniä. Iso ongelma onkin se, että  Codenamesin mehukkain uniikki oivallus jää puolitiehen mikäli ei ymmärrä sanojen moniulotteisia merkityksiä ja niiden ymmärtäminen ei ole täysin mahdollista, ellei äidinkielenä ole englanti. Peli kyllä toimii jos pelaajien englanninkielen taso on vahvaa sekä suht saman tasoista. Codenames on harvoja pelejä, jotka vaatisivat hyvin toimiakseen ehdottomasti suomennoksen.

Suosittelen peliä henkilöille, jotka omaavat vahvan englannin kielitaidon ja haluavat pelata “älykästä Aliasta”. Pelin säännöt ovat helpot, joten se sopii vasta-alkajillekin.

codenames avain ja kortit

Codenames
9 / 10 Arvosana
Plussat
-Todella älykäs partypeli
-Värisokeus huomioitu pelissä
Miinukset
-Epäsosiaalinen pienemmillä pelaajamäärillä
-Teema on todella surkea
-Vaatii vahvaa englanninkielien osaamista
Lyhyesti
Harvinaisen älykäs partypeli, jossa joukkueissa pyritään arvaamaan vakoojamestarien antamia vihjeitä. Parhaimmillaan kahdeksalla pelaajalla ja omalla äidinkielellä pelattuna.

Kesto: 15min Pelaajamäärä: 2-8
Hinta-laatusuhde8.5
Sääntöjen selkeys10
Temaattisuus1.5
Uudelleenpelattavuus9

Sinua saattaisi kiinnostaa myös...

Vastaa käyttäjälle Miia Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 

8 kommenttia

  1. Codenamesin paras puoli on minusta juuri siinä, että se on ihan oikea peli, toisin kuin vaikkapa Concept, joka ei oikeastaan toimi pelinä ollenkaan (mutta on kyllä erinomaisen hauska ajanviete), tai Spyfall, jossa pisteenlaskulla ei myöskään ole oikeastaan mitään merkitystä.

    Odottelen kuitenkin itse suomennosta. Väsäsin pienen suomenkielisen version kokeilua varten, jonkun noin 40-50 sanan setin, ja sen perusteella vaikuttaisi kyllä oikein lupaavalta.

    1. Mekin intopiukeena väsättiin Codenamesin suomenkielinen versio. Saatiin kasaan 500 sanaa. Vielä pitäisi printata ja koeajaa.

    1. Mmmitä!? Mieletöntä! Onkin mielenkiintoista nähdä millaisia viritelmiä on suomenkielisessä versiossa. Codenamesia kun ei voi suoraan kääntää englannista suomenkielelle vaan täytyy keksiä suomenkielessä omia vastineita sanoille joilla on useita eri merkityksiä kuten kuusi, hillo jne. Jään innolla odottamaan! 🙂