Ensipuraisu: Endeavor


Neljä vuotta. Niin kauan Endeavor ehti odotella toivelistallani. Koko tämän ajan se oli loppuunmyyty, joka kasvatti himoani peliä kohtaan. Kaikinpuolin täydellinen peli, josta olin tehnyt täydellisen taustatyön…pakko hankinta! Eräänä päivänä se kuitenkin ilmestyi Lautapelikirppikselle. Sormet syyhyten näpyttelin av yv höpöhöpöt postauksen jatkoksi. Hmm, sadat jonottajat eivät ilmestyneet perääni kuolaamaan tätä huippulöytyä. No, ehkä tästä tulisikin mahtava aliarvostettu helmi -löytöni…

Endeavor lautapelin pelilauta

Huomio! 

Tämä artikkeli on ensipuraisu, ei arvostelu. Peliä on pelattu 1-2 kertaa, joten kyseessä ovat vain ensitunnelmat pelistä.

Haalistuneita ensitunnelmia

Seuraavan peli kerran lähestyessä Oona oli lämmitelty, Endeavor kävisi illan peliksi. Oona halusi pelata jotain nättiä ja Endeavorhan olisi totta kai nätti. Kaivoin varovasti pelilaudan esiin ja levittelin sen pöydälle. Suuni päästi ilmoille hieman epätoivoisen ”No eiks se oo ihan nätti…” ja sain vastaukseksi hieman säälivän hymähdyksen. Ei Endeavor ruma ole, mutta ei erityisen kauniskaan. Värit tuntuvat hieman haalistuneilta ja ikonit ja muut ovat hyvin geneeristä höttöä. Puumerkit ja kuutiot ovat juurikin sitä, peruspuuta.

endeavor bgg

BGG:n ihailun tuloksena Endeavor on kaunis. Valitettavasti totuus on kuvaajan taidoissa, ei niinkään Endeavorin graafisessa ilmeessä. Kuva: Hammock Backpacker

No. Moni peli päältä kaunis, Endeavor olisi totta kai sisältä pelkkää timanttia, koska kovasti BGG:n toivelistallani vakuuttelin tehneeni tarkkaa esitutkimusta. En ihan muista mitä, mutta varmasti se on tehty. Mutinoista huolimatta yksi Oona ja kaksi kaveria pöydän ääreen ja Endeavorin pariin. Hyvät ystävät, on aika lähteä tutkimaan meriä Euroopan tuolla puolen. Valloittaa surulliset ulkomaiden kansat ja näyttää heille ylivoimaisen länsimaisen kulttuurin voima!

Eurooppalaista perustylsää

Peli kestää seitsemän kierrosta ja eniten glooriaa kerännyt voittaa. Tätä saa kasvattamalla teollista, poliittista, kulttuurista ja rahallista mahtiaan eli käytännössä nostamalla itseään neljällä eri pisteradalla eteenpäin. Oi teema, missä olet? Et ainakaan täällä. Pelilauta esittää karttaa. Kartassa on kerätty maanosia sattumanvaraisiin laudan nurkkiin. Jostain syystä ei haluttu asetella maanosia kivasti oikeille paikoilleen, koska se olisi ollut varmasti kovin vaivalloista.

Pelin varsinaisessa toimintovaiheessa pelaajat voivat käyttää rakennuksiaan, joita saavat joka kierroksen aluksi yhden lisää, suorittaakseen eri toimintoja. Mitä mahtavampi teollisuus, sitä parempia rakennuksia. Rakennuksen aktivoimiseksi tarvitaan kansalaisia, joita saa lisää riippuen omasta kulttuurisesta vaikutusvallastaan. Toiminnon suorittamisen jälkeen kansalaiset jäävät istuskelemaan rakennukseen estäen rakennuksen ja kansalaisen käytön jatkossa. Kansalainen suostuu palaamaan käytettäväksi vasta saatuaan palkan. Palkkaa voi maksaa rajatulle määrälle kansalaisia riippuen oman rahallisen mahdin suurudesta.

Rahtaustoiminnolla saa asettaa kansalaisensa johonkin pelin kuudesta satamasta. Jokaisessa kansalaisen mentävässä pelilaudan ruudussa on joko merkki, jolla voi kasvattaa omaa vaikutusvaltaansa tietyllä pisteradalla tai jolla saa ylimääräisen toiminnon käyttöönsä. Jotta maanosassa voisi puuhailla jotain muutakin kuin rahdata tavaraa on jokaisen sataman kuuden paikan täytyttävä. Eniten satamaan laivannut pelaaja saa pakan päällimmäisen, vahvan kuvernöörikortin itselleen.

Kun rahtaukset on rahdattu, voi jokainen, joka on maanosassa tullut rahtarina tunnetuksi, ottaa linnakkeita hallintaansa valloitustoiminnolla. Jälleen ukkoa ruutuun ja merkkiä itselle. Lisäksi voi nostaa kortin pakasta tai vallata toisen pelaajan linnakkeita. Jos onnistuu saamaan kaksi toisiinsa linkitettyä linnaketta hallintaansa, saa kerätä välillä olevan merkin itselleen. Lisäksi pelin lopuksi jokainen hallittu linnake tuottaa pisteen ja yhdistetyt linnakkeet lisäpisteitä.

Endeavor on armotonta tasapainottelua

Endeavor on mielenkiintoista tasapainottelua monen eri tekijän välillä. Jokainen pisterata on omalla tavallaan tärkeä ja koko ajan on mietittävä, että voiko etenemisen toisella radalla uhrata, jotta voisi edetä toisaalla. Laudalle kansalaisia asetellessa on koko ajan suhteutettava onko tärkeämpää saada laudalta juuri oikeanlainen merkki vai olisiko parempi etsiä kansalaiselle paras paikka aluehallintaa ja loppupisteytystä ajatellen. Entäpä käyttääkö kansalaisia toimintoihin vai siirtääkö ne pelilaudan alueille? Kaikki mitä tekee, on radikaalisti pois jostain muualta.

Oppimiskynnys Endeavorissa on varsin korkea. Strategia pitää olla hyvin hallussa, sillä pienetkin virheet rokottavat tärkeitä pisteitä, jonka jälkeen edessä voi olla varsin toivoton ajojahti. Strategia ei ole kuitenkaan alkuun ilmiselvä ja edes ensimmäisen kokonaisen pelin jälkeen ei ole fiilistä, että ensi kerralla tiedän kyllä mitä pitää tehdä. Peli ei missään vaiheessa kerro, että nyt teet sitä, mitä pitääkin. Toinen ikävyyksiä tuottava vaikeus on linnojen valloitus toiselta pelaajalta. Väärän linnan valtaamalla yksi taitamaton pelaaja voi hyvinkin huomaamattaan siirtää toisen pelaajan kärjestä tilanteeseen, jolla paluu ykkössijalle ei onnistu ilman toisten pelaajien apua.

endeavor lautapeli kortit

Endeavor ei jätä missään nimessä fiilistä, että olisipa pelissä enemmän strategiaa, se ei ole Endeavorin ongelma. Peli on syvä, mutta tylsä. Kaikki informaatio on täysin näkyvillä ja peli ei juurikaan muutu pelikerrasta toiseen. Peli on varsin samanlaista puurtamista alusta loppuun. Rakennukset eivät tuo sääntöpoikkeuksia vaan uusia paikkoja, joissa tehdä sitä samaa, mitä ennenkin. Endeavor ei tee mitään erityisen hyvin. Kaikki pelaajat tekevät samoja hommia, mutta silti varsinaista suurta kilpailua ei synny kuin hieman pelin puolivälin jälkeen. Vaihe kestää hetken, jonka jälkeen loppuaika yritetäänkin keksiä huonoista siirroista vähiten huonot täytesiirrot.

Endeavor ei jätä missään nimessä fiilistä, että olisipa pelissä enemmän strategiaa, se ei ole Endeavorin ongelma. Peli on syvä, mutta tylsä.

Jälkikäteen BoardGameGeekistä peliä tutkaillessani en täysin ymmärtänyt, mitä täydellistä tässä pelissä oli. Viisi pelaajaa, 90 minuuttia, kohtuullisen raskas, ei englantia…ihan hyviä juttuja, mutta… Peli itsessään ei vaikuttanut mitenkään erityisen ihmeelliseltä. Tämän fiiliksen Endeavor lopulta jättikin – ihan mielenkiintoista pohdittavaa hetkeksi, mutta jo tunnin jälkeen mietitytti, että kauankohan tämä vielä kestää. Löydän aina hyllystämme jotain mielenkiintoisempaa pelattavaa kuin Endeavor.

Endeavor lautapelin pelilaatikon kansi

Follow my blog with Bloglovin

Arvostan peleissä erityisesti vahvaa teemaa, vaikeita päätöksiä ja sopivaa kestoa suhteessa edellisten tasoon. Kaikki lyhyistä peleistä monen tunnin mättöihin sytyttävät.

Saatat pitää myös näistä

2 vastausta

  1. Mikko sanoo:

    Kertaalleen tätä tuli pelattua silloin kun peli oli uusi, jostain syystä ei koskaan tähän palattu, eikä ole hirveästi ollut ikävä…

    • Kristian sanoo:

      Joo, uppoaa ikävästi siihen keskinkertaisuuden harmaaseen massaan.
      Pahoittelut myöhäisestä vastauksesta, roskapostisuodatin imee tällä hetkellä jokaisen kommentin. Hyvin herkkä kaveri.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *