Tiny Epic Kingdoms
Kliseinen alkuasetelma, pieni maa, suuret laajentumishalut ja liikaa muita, jotka haluavat samaa. Näistä lähtökohdista alkaa Tiny Epic Kingdoms, joka lupaa fantasiamaailmaan sijoittuvan 4X kokemuksen lyhyessä ajassa ja pienessä paketissa. Pieni koko ja suuret puheet harvoin osuvat yhteen, kuinka käy Tiny Epic Kingdomsin sen päätyessä Pöydälle?
Tiny Epic Kingdoms oli mukana aloittamassa lyhytkestoiseksi jäänyttä mikropelien trendiä keräämällä Kickstarterissa noin $290 000. Pelin myyntivaltteina oli pieni koko sekä 4X genrelle ominaisen eeppisen pituuden supistaminen noin puoleen tuntiin.
Termi 4X tulee sanoista eXplore (tutki), eXpand (laajenna), eXploit (hyväksikäytä) ja eXterminate (tuhoa). Lautapeleissä nämä tarkoittavat yleensä sitä, että on alueita, joita tutkia, joille voi laajentaa ja joiden luonnonvaroja voi hyödyntää sekä tuhota kilpailevia pelaajia, kun omat alueet eivät riitä.
Paketin sisältö
Taskuun mahtuva paketti sisältää 35 meepleä, 5 tutkimusmerkkiä, 5 tornimerkkiä ja 15 resurssimerkkiä kaikkia viidessä eri pelaajavärissä, 2 sotanoppaa, 13 rotukorttia, 8 kaksipuolista aluekorttia, aktiivisen pelaajan merkki, toimintokortti, tornikortti sekä säännöt.
Komponentit ovat hyvän tuntuiset ja kohtuullisen nätit. Alue- ja rotukortit ovat ohuen puoleiset, mutta kuitenkin juuri haukkujen yli yltävän paksut. Grafiikaltaan Tiny Epic Kingdoms edustaa sarjakuvamaista fantasiaa, joka on omaan makuuni ehkä hitusen halvan näköistä.
Pelin kulku
Jokainen pelaaja aloittaa omalta aluekortiltaan kahden meeplen voimin, jolta voi aloittaa laajentamisen muiden pelaajien aluekorteille. Voittopisteitä kerätään omaa kansaa laajentamalla, tornia rakentamalla ja rodun loitsutaitoja kohottamalla. Peli loppuu, kun joku pelaajista on vienyt jonkin edellä mainituista viimeiselle tasolle.
Tiny Epic Kingdoms käyttää Puerto Ricomaista toiminnanvalintaa, jossa pelaaja valitsee vuorollaan jäljellä olevista toiminnoista yhden, jonka jälkeen muut pelaajat tekevät saman toiminnon tai vaihtoehtoisesti keräävät alueiltaan resursseja. Puu, kivi, vilja ja mana ovat pelin resursseja, joita jokaista kerätään eri alueilta.
Mahdolliset toiminnot ovat liikkuminen alueelta tai kortilta toiselle, tornin rakentaminen, loitsutaitojen kehittäminen, kansan laajentaminen tai resurssin vaihtaminen toiseen.
Sota jyrähtää käyntiin pelaajan siirtyessä alueelle, jolla on jo toisen pelaajan meeple. Sota ratkaistaan pelaajien välillä sotanopilla, joilla osapuolet valitsevat salassa paljonko resursseja kuluttavat sotimiseen. Suuremman luvun valinnut voittaa sodan, jolloin molemmat maksavat sotimiseen käytetyt resurssit. Häviävä osapuoli joutuu perääntymään ja lisäksi maksamaan viljaa kansakuntansa suuruuden mukaan. Molempien valitessa rauhan voivat kansat elää sopuisasti yhdessä samalla alueella.
Sodan välttelyä ja kevyttä strategiaa
Tiny Epic Kingdoms on kohtuullisen nopeaa räimettä, jossa strategialla on iso osansa. Omaa vuoroa ei joudu odottelemaan pitkään, ja jos jokainen pelaaja tekee päätöksensä nopeasti, peli sujuu todella joutuisasti. Toisaalta kovin pitkiä miettimistaukoja Tiny Epic Kingdoms ei kestä, sillä yli tunnin pituiseksi venynyt peli ei pidä enää mielenkiintoa yllä.
Koska kaikki pelaajat tekevät samat toiminnot on omien resurssien ja vuorojen optimointi tarkkaa puuhaa, kaulaa muihin on hankala ottaa ja voitto meneekin usein sille, joka parhaiten käyttää rotunsa erityisominaisuuksia hyödyksi. Toisaalta sotiminen vie todella paljon resursseja ja yksi väärin ajoitettu hyökkäys voi viedä kokonaan voittomahdollisuudet. Toisaalta näin sen melkein on oltavakin kun peliaikaa on vain se 30min. Sotiminen itsessään on kuitenkin mukavaa bluffausta, manipulointia ja arpomista.
Sodan aiheuttamien heilahteluiden vuoksi yksi pelin huono puoli liittyykin juuri sotimiseen. Pelikokemuksen karttuessa hyökkäykset ovat tarkkaan harkittuja. Ensimmäisiä kertoja peliin tutustuvat kuitenkin saattavat hyökkäillä hieman huolettomammin ja hyökkäyksen kohteeksi joutuneella pelaajalla on kova työ rämpiä takaisin kohti voittoa, kävi taistelussa miten vain. Esimerkiksi aiemmin Pöydällä olleessa Scythessä sodan voitossa oli hyötynsä, Tiny Epic Kingdomsissa voitto tarkoittaa usein vain rangaistukselta välttymistä.
Rotujen uniikit loitsujen tuomat taidot ovat taktikoinnin sydän, sillä se tuo pelaajalle etuja eri toimintojen suorittamisista verrattuna toisiin pelaajiin. Lisäresurssit toiminnoista, sotabonukset ja taistelujen välttäminen ovat osa mahdollisista taidoista.
Tiny Epic Kingdoms saa toisen painoksensa vuoden 2016 alussa, jossa sääntöjä on hieman korjailtu ja ensimmäisen painoksen Deluxe sisältö on tuotu mukaan peruspeliin. Tämä on hyvä ratkaisu. Säännöt ovat toisessa laitoksessa paljon selkeämmät. Deluxe sisällöstä esimerkkinä tutkimuslaatat, joita ilman Tiny Epic Kingdoms ei itseasiassa edes olisi 4X peli. Laatat on levitelty ympäri tyhjiä alueita ja niiltä voi tutkiessaan löytää esimerkiksi resursseja tai kahden voittopisteen arvoisen kruunun, jota on suojeltava toisten pelaajien ahnailta kourilta.
Tiny Epic Kingdoms tuo kuitenkin lupaamansa 4X kokemuksen lyhyessä ajassa ja kevyemmin. Jos aikaa tai pelikavereita ei ole esimerkiksi erälle eeppistä Eclipseä niin Tiny Epic Kingdoms toimii kevyemmässäkin seurassa. Se kuitenkin tarjoaa vain hyvin minimaalisen epiikan kokemuksen, joten liikoja siltä ei kannata odottaa sillä kokemus on enemmänkin fillerimäistä kevyttä stragiaa. Suosittelen peliä siis tietyin varauksin ja vain jos käsiinsä saa ensimmäisen laitoksen Deluxe version tai päivitetyn toisen laitoksen.
-Kortit hieman liian ohuita, rikkoutuminen pelottaa!
(arviot perustuvat päivitettyyn toiseen laitokseen)